خسرونیا

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با اشاره به اینکه علت 25 درصد سرطان‌های کشوربه دلیل آب و خاک آلوده به نیترات و فلزات سنگین است،گفت:90 درصد افرادی که در اثر سیگار می‌میرند سیگاری نیستند بلکه اطرافیان سیگاری‌ها هستند که قربانی می‌شوند.

  ایرج خسرونیا در نشست خبری بیست‌وهفتمین کنگره سالیانه جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران(14 و 17 اردیبهشت ماه) با اشاره به موضوعات مهمی که در این کنگره به آن پرداخته می‌شود، اظهار داشت: مهمترین بیماری‌های ملی و جهانی و همچنین بحث پزشکی قانونی و اخلاق پزشکی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد زیرا فقدان اخلاق پزشکی باعث فاصله بین پزشکان و بیماران شده است.

وی عنوان کرد: با بالاتر رفتن سطح تکنولوژی و افزایش رشد اقتصادی متأسفانه مباحث اخلاقی کاهش یافته است و شواهد آن نیز اخبارهای متعدد در جراید و رسانه‌ها مبنی بر برخوردها و افزایش پرونده‌های قضایی است.

رئیس انجمن جامعه پزشکان با به نقد کشیدن رشد علمی پزشکی در زمینه‌های پت اسکن و تجهیزات تشخیصی پزشکی، تصریح کرد: یک زمانی وقتی چنین تجهیزات پزشکی وجود نداشت پزشک بیش از 30 تا 45 دقیقه وقت برای شرح حال گرفتن بیمار می‌گذاشت ولی هم اکنون اینگونه نیست و به انجام یک تشخیص سونوگرافی خلاصه می‌شود و این مسئله باعث فاصله بین پزشک و بیمار شده است که مسلماً صمیمیت و اعتماد بین آنها را کاهش می‌دهد. 

خسرونیا در ادامه به افزایش بروز سرطان در دهه‌های اخیر در سطح جهان که رابطه مستقیم با تغییرات عمده‌ای را دربر دارد و اشاره کرد و افزود: نوع تغذیه و شیوه زندگی مردم در جوامع مدرن صنعتی و غیرصنعتی بوجود آمده که با افزایش منطقی نوع تغییرات بوجود آمده در محیط زیست و در جامعه و انتخاب شیوه زندگی سالم می‌توان در پیشگیری و تشخیص زودرس سرطان اقدام کرد.

*از هر 100 هزار نفر 135 نفر دچار سرطان می‌شوند

وی عنوان کرد: سرطان سومین عامل مرگ در جهان است و از هر 100 هزار نفر 135 نفر به سطان مبتلا می‌شوند که در ایران حدود 90 هزار مورد جدید در سال داریم. در حالیکه در دنیا 180 مورد در 100 هزار نفر است.

رئیس انجمن جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران ادامه داد: علت پایین بودن شیوع سرطان در ایران جوان بودن جمعیت کشور است که 8.6 درصد جمعیت را تشکیل می‌دهد که اگر این آمار پیری به 11 درصد برسد با افزایش شدید سرطان روبرو خواهیم شد.

خسرونیا تصریح کرد: در اکثر کشورها روش درمان 49 درصد جراحی، 40 درصد رادیوتراپی و 11 درصد شیمی درمانی است. ولی متأسفانه در کشور ما دارودرمانی ارجحیت پیدا کرده است. همچین ژنتیک در بروز سرطان 5 درصد تأثیر دارد. بخصوص عفونت در معده که نقش اساسی را بازی می‌کند.

خسرونیا در ادامه با اشاره به اینکه اسید چرب ترانس و اسید چرب اشباع که در مملکت ما مورد استفاده قرار می گیرد از دیگر دلایل بروز سرطان است، گفت: هم اکنون در کشور ما اسیدچرب اشباع 25 درصد است که حد مجاز آن 10 درصد است و اسید چرب ترانس نیز 10 درصد چربی‌ها را تشکیل می‌دهد که باید به صفر کاهش یابد.

*علت 25 درصد سرطان‌ها به دلیل آب و خاک آلوده

وی در ادامه درباره دیگر دلایل بروز سرطان در کشورمان، عنوان کرد: مواد شیمیایی موجود در آب و خاک 25 درصد در بروز سرطان دخالت دارد که وجود نیتریت در آب، فلزات سنگین و دیگر مواد شیمیایی که در فاضلاب و کودهای شیمیایی قرار دارد در بروز سرطان نقش دارد.

این متخصص داخلی در ادامه با بیان اینکه 40 درصد از سرطان‌های کشور قابل پیشگیری و 40 درصد قابل درمان هستند، گفت: سیگار و دخانیات یکی از عوامل مهم ایجاد سرطان به‌خصوص سرطان دستگاه تنفس، پانکراس و مستانه است.

خسرونیا همچنین با اشاره به اینکه سالانه حدود 10 هزار میلیارد تومان هزینه خرید سیگار می‌شود، گفت: 20 تا 30 میلیارد تومان نیز صرف درمان عوارض ناشی از استعمال سیگار می‌شود.

وی با بیان اینکه 90 درصد از مصرف کنندگان سیگار از سن 18 سالگی شروع به استعمال می‌کنند، تصریح کرد: همچنین 90 درصد افرادی که در اثر سیگار جان خود را از دست می‌دهند سیگاری نیستند و جزو اطرافیان سیگاری‌ها هستند و دخانیات شایع‌ترین عامل مرگ و میر قابل پیشگیری است.

رئیس انجمن جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران در ادامه عنوان کرد: همچنین 90 درصد سرطان سینه، 40 درصد سرطان سایر ارگان‌ها، 50 درصد بیماری‌های قلبی و 75 درصد بیماری‌های مزمن ریوی در سیگاری‌ها بروز می‌کند.

خسرونیا در خاتمه خاطرنشان کرد: 29 درصد دانش‌آموزان سن بین 13 تا 15 سال سیگار و قلیان را امتحان و مصرف کرده‌اند که 3 درصد آنها سیگار و 26 درصد آنها قلیان را تجربه کرده‌اند.